Teamcommunicatie
Hoe communiceer je effectief als team of vakgroep? Hoe houd je één lijn aan in je onderwijsaanpak? Hoe voer je een goed online gesprek? Hier vind je praktische tips en adviezen.
De structuur
Ken de verwachtingen van en naar elkaar bij afstandsonderwijs. Weet van elkaar wat je doet en hoe je het doet.
- Bespreek duidelijk wat je verwacht en kunt verwachten van alle collega’s. Denk aan de rol van intern begeleiders, vakleerkrachten, teamleiders en parttimers.
- Bepaal wat extra nodig is aan communicatie buiten de vaste overlegmomenten, vooral bij werken op afstand tijdens emotionele, onzekere of eenzame periodes.
- Maak onderscheid tussen overleggen over het welzijn (Hoe gaat het met je en hoe verloopt het thuiswerken?) en over de onderwijsaanpak (Hoe pakken we ons onderwijs aan?).
- Versterk elkaars rol en maak iedereen belangrijk vanuit zijn of haar kracht. Gebruik elkaars talent, of het nu gaat om het maken van filmpjes of het bedenken van creatieve inhoud.
Het lesgeven
- Bespreek gestructureerd wat er in de huidige situatie anders is qua lesaanbod, lesinhoud, toetsen, evalueren en zorg. Maak duidelijk hoe je hier gezamenlijk aan werkt.
- Evalueer regelmatig elkaars (online) lesmateriaal en instructie om van elkaar te leren en de lijn in school te bewaken. Bedenk hoe je dat effectief en stimulerend kunt doen.
- Beoordeel regelmatig of je de gewenste kwaliteit biedt en hoe je het onderwijs op afstand kunt verbeteren. Stel doelen met elkaar.
- Organiseer instructiemomenten zodat iedereen met de benodigde middelen kan omgaan.
Een online gesprek leiden
Bij online samenwerking via platforms als Microsoft Teams en Google Meet, kun je als gespreksleider de volgende tien uitgangspunten hanteren:
- Zorg voor duidelijk leiderschap. Neem de leiding, en stimuleer de inbreng en het initiatief van alle deelnemers.
- Deel hetzelfde doel. Maak het doel van het gesprek vooraf helder en laat iedereen kort de eigen verwachtingen verwoorden.
- Structureer de bijeenkomst. Verzamel verwachtingen in een gezamenlijke agenda en plan aandacht voor goede ideeën die nu niet besproken kunnen worden.
- Focus op het leren van de leerling. Stel steeds de vraag: draagt dit bij aan de ontwikkeling van de leerlingen?
- Stimuleer reflectieve dialoog. Moedig positieve kritische feedback aan en help de reflectie te verdiepen.
- Zorg voor actieve deelname. Check of iedereen de hele tijd aanwezig kan zijn en vraag deelnemers eerlijk te zijn als ze moeten afhaken.
- Waardeer ervaring en motivatie. Laat iedereen praktijkvoorbeelden delen en vertel wat voor jou belangrijk is.
- Bouw aan vertrouwen. Stel je kwetsbaar op, deel zorgen en enthousiasme, en toon vertrouwen als anderen taken overnemen.
- Creëer tijd en faciliteiten. Evalueer wat de beste overlegmomenten zijn en welke extra ondersteuning nodig is.
- Zoek steun van buitenaf. Maak gebruik van de ondersteuning van bestuur, leidinggevenden en externe begeleiders.
Bronnen
De tips zijn gebaseerd op:
- Een gesprek met Naomi Mertens (onderwijsadviseur bij mijnleergemeenschap.nl).
- Prenger, R., Poortman, C. L., & Handelzalts, A. (2017). Factors influencing teachers’ professional development in networked professional learning communities. Teaching and teacher education, 68, 77-90.