Oudercommunicatie
Bij afstandsonderwijs is goede oudercommunicatie heel belangrijk. Communiceer niet alleen richting de ouders, maar vooral mét hen. Ontwikkel teambreed een gezamenlijke aanpak die rekening houdt met de verwachtingen van ouders.
Betrek ouders en evalueer regelmatig
Betrek ouders actief bij het vormgeven van afstandsonderwijs. Evalueer regelmatig met hen, bijvoorbeeld samen met de (oudergeleding van de) medezeggenschapsraad of tijdens een klassenouderoverleg. Vraag wat goed werkt en wat beter kan. Neem de positieve punten mee in een nieuw communicatieplan voor ouders.
Voorkom rolverwarring
Het is belangrijk om met ouders de valkuil van rolverwarring tijdens afstandsonderwijs te bespreken. Ouders moeten vooral ouders blijven: zij ondersteunen het leerproces waar mogelijk, maar zijn geen leraar. Laat ouders daarom zo min mogelijk instructie geven of de leerling bij de les houden. Dit kan verwarrend zijn voor kinderen, omdat het de taak van de leraar is.
Leraren kunnen ook ongemerkt in de rol van ouders stappen door te vaak te vragen hoe een leerling zich voelt. Leerlingen hebben juist behoefte aan schools contact: instructie ontvangen, aangesproken worden op onaf werk en complimenten krijgen. Het gewone lesgeven helpt om eventuele zorgvragen boven water te krijgen en bespreekbaar te maken.
Plan contactmomenten
Maak duidelijke afspraken over de manier en frequentie van communicatie met ouders van leerlingen die afstandsonderwijs volgen. Bepaal of je dagelijks, wekelijks of minder frequent contact hebt, of je alleen met de leerling, met de ouder of met beiden samen communiceert. Overweeg ook een digitale ouderavond voor algemene onderwerpen. Geef aan wanneer ouders contact met je kunnen opnemen. Breng differentiatie aan voor zorgleerlingen en -gezinnen.
Door een duidelijk plan op te stellen, maak je de wederzijdse verwachtingen tussen ouder en school helder. Zo voorkom je communicatieproblemen. Als er toch zorgen ontstaan, kan de school contact opnemen met andere instanties.
Bied structuur en ondersteuning
Afstandsonderwijs kan veel vragen van ouders, die vaak ook hun eigen werk hebben. Toon begrip hiervoor en bied ondersteuning. Stuur een dag- of weekplanning, waarin ruimte is voor eigen invulling door ouders en kinderen. Plan wel vaste contactmomenten.
Voorkom frustratie bij leerlingen en ouders door de druk te verlagen als dat nodig is. Probeer daarbij te voorkomen dat leerlingen een achterstand oplopen, of bespreek het risico hierop met de ouders.
Deel didactische informatie
Om ouders te helpen bij het ondersteunen van hun kinderen, kan het nuttig zijn om waar nodig de instructiemethodiek te delen. Dit kan bijvoorbeeld door het delen van relevante delen uit de instructiehandleiding van methodes. Overweeg ook regelmatig een (digitale) ouderavond te organiseren om ouders bij te praten over de lesstof.
Ondersteun bij mediaopvoeding
Het gebruik van ict vraagt soms ook om begeleiding van ouders. Zorg dat ouders weten hoe ze toegang krijgen tot de benodigde platforms en digitale leermiddelen, en hoe deze werken. Stuur instructies naar ouders en geef aan waar ze terecht kunnen met vragen.
Het vele online zijn van leerlingen vraagt ook om mediaopvoeding door ouders. Bied ondersteuning bij vragen als: hoe praat je met je kind over wat er online gebeurt? Hoe begeleid je je kind bij beangstigende verhalen in het nieuws?
Praktijkvoorbeeld
Het Calandlyceum in Amsterdam laat zien hoe je leerling- en ouderparticipatie kunt stimuleren bij het vormgeven van afstandsonderwijs. Ze gaven het onderwijs tijdens de pandemie zo goed mogelijk vorm door korte lijnen te onderhouden met leerlingen, ouders en leraren. Meer informatie hierover vind je bij Schoolleiders voor de toekomst.