Direct naar inhoud

Synchroon lesgeven

Bij afstandsonderwijs pas je als leraar je lesmethoden aan, bijvoorbeeld door synchroon les te geven. Hierbij vindt het leren live en gelijktijdig plaats: jij geeft les terwijl leerlingen direct online participeren.

Video is een geschikt medium voor synchroon lesgeven. Omdat lesgeven met video wennen is, zijn heldere afspraken belangrijk. We onderscheiden hierbij twee vormen: online lesgeven en videostreamen vanuit de klas.

Platform  

Voor synchroon lesgeven heb je een online platform nodig waar de leerlingen de les kunnen volgen. Veel scholen gebruiken al platformen zoals Google Workspace for Education (Google Classroom) of Office 365 (MS Teams).

Meer weten?

Live online lesgeven  

Een videoles of webinar is een effectieve manier om op afstand les te geven. Enkele algemene tips:

Tips per lesfase  

Per lesfase zijn er bij synchroon lesgeven een aantal aandachtspunten om rekening mee te houden.

  1. Voorkennis ophalen: gebruik korte quizzen of presentaties en noteer onbekende onderwerpen voor een volgende bespreking.
  2. Instructie:
    • Beperk instructie tot maximaal zes minuten.
    • Ondersteun met visuele hulpmiddelen (PowerPoint, digitaal bord).
    • Stel na de instructie vragen aan willekeurige leerlingen.
    • Overweeg een tweede scherm voor het volgen van vragen.
  3. Interactie:
    • Stel vragen tijdens instructies.
    • Gebruik digitale wisbordjes of polls.
    • Laat leerlingen uitleg geven in break-outrooms.
  4. Verwerking:
    • Geef verwerkingsopdrachten na de instructie.
    • Laat leerlingen individueel of in groepjes werken.
    • Communiceer duidelijk over vraagstelling en tijdsduur.
    • Laat leerlingen werk inleveren en presenteren.
    • Geef feedback of organiseer peerfeedback.
  5. Afsluiten:
    • Evalueer de les.
    • Blijf beschikbaar voor individuele vragen.
    • Plan extra ondersteuning waar nodig.

Videostreamen vanuit de klas 

Als je gelijktijdig les wilt geven aan fysiek en online aanwezige leerlingen, is videostreamen vanuit de klas een mogelijke oplossing. Hierbij is het belangrijk dat leerlingen die op afstand de les volgen, de ruimte voelen om vragen te stellen of iets te zeggen. Maak duidelijke afspraken over hoe ze dit kunnen aangeven. Een buddy-systeem, waarbij een leerling in de klas verantwoordelijk is voor het in de gaten houden van online vragen, kan effectief zijn.

Wanneer je video wil streamen, heb je allereerst nodig: 

Ga je een videostream in de les opzetten? Dan heb je de volgende zaken nodig: 

Kies een camera en microfoon 

Bij het kiezen van een camera heb je meerdere opties. Je kunt de ingebouwde webcam van een laptop gebruiken, maar dit is vaak minder flexibel. Een losse camera op een statief biedt meer mogelijkheden. Ook kun je overwegen om met een smartphone te streamen. Voor de audio kun je de ingebouwde microfoon van de webcam of telefoon gebruiken, maar een losse richtmicrofoon is vaak beter geschikt voor het opvangen van geluid in een klaslokaal.

Zorg voor een veilig platform 

Het is heel belangrijk om een veilig platform te kiezen voor het streamen. Het gaat daarbij om de beveiliging van de communicatie tussen de camera, je laptop, het platform en de laptop van de leerling. Het is ook belangrijk dat alleen leerlingen waarvoor de stream is bedoeld deze kunnen bekijken. De autorisatie en authenticatie moeten dus op orde zijn en de veiligheid van de beelden gewaarborgd. Houd bij cameragebruik in de klas rekening met de AVG-richtlijnen. Kijk voor meer informatie bij privacy en beveiliging.

Meer weten?

Delen