Licenties aanpassen
Achtergrond | voor po en vo
De redactie | 2 juli 2024
Wil je als school iets veranderen aan een bestaande licentie, of juist met een nieuwe leverancier in gesprek gaan? Hieronder vind je enkele stappen die je helpen afspraken met leveranciers over privacy en beveiliging goed en praktisch te regelen.
Bestaande overeenkomst aanpassen
Wil je andere of extra digitale producten gebruiken van een huidige leverancier?
- Controleer eerst of het systeem inderdaad al binnen jouw schoolbestuur gebruikt wordt, bijvoorbeeld op een andere locatie. Voor veelgebruikte leermiddelen is dit vaak het geval.
- Check of er al een verwerkersovereenkomst aanwezig is. Deze kan gemakkelijk worden uitgebreid.
Overeenkomst met nieuwe leverancier
Wil je producten gebruiken van een nieuwe leverancier? Controleer dan eerst met je privacy officer of informatiebeveiliger of:
- er binnen jullie bestuur al gebruik gemaakt wordt van een of meer producten van die leverancier.
- er al een verwerkersovereenkomst met deze leverancier is afgesloten.
- de leverancier is aangesloten bij het privacyconvenant. Bekijk daarvoor de lijst met deelnemers van het privacyconvenant.
- de verwerkersovereernkomst van de leverancier gebaseerd is op de standaard van het privacyconvenant. Als dat het geval is, controleer dan of: de verwerkersovereenkomst is gebaseerd op model 4.0.
- er wijzigingen zijn ten opzichte van het origineel.
- eventuele wijzigingen grote impact hebben.
- de bijlagen goed zijn ingevuld.
Meer weten over het afsluiten van verwerkersovereenkomsten? Bekijk de Aanpak IBP van Kennisnet.
Einddatum van de licentie
Als je een tijdelijke licentie hebt afgesloten, let dan goed op de einddatum. Zorg dat je opdrachten die bijvoorbeeld meetellen voor een examen of de overgang naar een volgend leerjaar uit het systeem haalt voor die einddatum, zodat je daarna nog wel de beschikking hebt over die producten.