Licenties aanpassen
Wil je als school een bestaande licentie veranderen of met een nieuwe leverancier in gesprek gaan? Volg deze stappen om afspraken over privacy en beveiliging goed en praktisch te regelen.
Bestaande overeenkomst aanpassen
Wil je andere of extra digitale producten gebruiken van een huidige leverancier?
- Controleer eerst of het systeem al binnen jouw schoolbestuur wordt gebruikt, bijvoorbeeld op een andere locatie. Dit is vaak het geval bij veelgebruikte leermiddelen.
- Ga na of er al een verwerkersovereenkomst is. Deze kun je gemakkelijk uitbreiden.
Overeenkomst met nieuwe leverancier
Wil je producten gebruiken van een nieuwe leverancier? Overleg dan met je privacy officer of informatiebeveiliger en check het volgende:
- Gebruikt jouw bestuur al producten van deze leverancier?
- Is er al een verwerkersovereenkomst met deze leverancier?
- Is de leverancier aangesloten bij het privacyconvenant? Bekijk de lijst met deelnemers aan het privacyconvenant.
- Is de verwerkersovereenkomst van de leverancier gebaseerd op de standaard van het privacyconvenant? Zo ja, controleer dan:
- Of de verwerkersovereenkomst is gebaseerd op model 4.0.
- Of er wijzigingen zijn vergeleken met het origineel.
- Of eventuele wijzigingen grote impact hebben.
- Of de bijlagen goed zijn ingevuld.
Meer weten over het afsluiten van verwerkersovereenkomsten? Bekijk de Aanpak informatiebeveiliging en privacy (IBP) van Kennisnet.
Einddatum van de licentie
Heb je een tijdelijke licentie afgesloten? Let dan goed op de einddatum. Haal opdrachten die meetellen voor een examen of de overgang naar een volgend leerjaar uit het systeem vóór die einddatum. Zo heb je daarna nog wel de beschikking over die producten.