Direct naar inhoud

Leermiddelen kiezen

Hoe kies je een goede leermiddelenmix voor leren op afstand? Leermiddelen hebben verschillende doelen: instructie, oefeningen, verwerking en toetsen. Bij al deze onderdelen zijn planning en begeleiding belangrijk. Dit zit deels in je manier van lesgeven, maar ook in de leermiddelen die je kiest. De volgende vragen en stappen helpen je bij het maken van de juiste keuzes.

Inventarisatievragen

Scholen gebruiken een zorgvuldig afgewogen leermiddelenmix. Dit is een combinatie van foliomateriaal, digitaal materiaal en andersoortige materialen zoals creatieve verwerkingsopdrachten. Deze mix past bij de visie van de leraar en de school, maar ook bij de kennis en kunde van leraren en leerlingen.

Stel jezelf deze vragen bij het inventariseren van leermiddelen voor afstandsonderwijs:

  1. Welke leermiddelen hebben we al in huis die geschikt zijn voor afstandsonderwijs?
  2. Wat is haalbaar en belangrijk voor onze leerlingen?
  3. Welke onderdelen willen we digitaal aanbieden?
  4. Wat geven we op papier mee of organiseren we anders?
  5. Wat bieden onze huidige leveranciers aan?

Let op: Het is niet realistisch of wenselijk om een compleet nieuwe leermiddelenmix te realiseren. Ga uit van wat je al in huis hebt.

Breng de huidige leermiddelen in kaart

Bekijk welke leermiddelen er al beschikbaar zijn en vraag je daarbij af:

Door deze vragen te beantwoorden, krijg je een goed beeld van je huidige leermiddelen en hun geschiktheid voor afstandsonderwijs.

Tip: papieren en andersoortig lesmateriaal kun je toegankelijk maken door het te kopiëren en op te sturen of te laten ophalen. Ook kun je foto’s of scans delen via e-mail of een ouderportaal. Let wel op de regels rond auteursrecht!

Gaten vullen

Nu je weet welke leermiddelen geschikt zijn voor leren op afstand, is het tijd om eventuele gaten in het leerproces te identificeren. Dit zijn enkele overwegingen:

  1. Is het erg als er gaten vallen? Je kunt op afstand niet altijd alle reguliere lesstof behandelen. Overweeg of je sommige onderwerpen kunt overslaan en later oppakken, of het leerproces anders kunt inrichten.
  2. Waar wil je gaten opvullen? Besluit of je bestaand materiaal uit nieuwe bronnen wilt gebruiken of zelf nieuw materiaal wilt creëren. Nieuw materiaal vergt gewenning, maar kan ook leiden tot creativiteit en nieuwe mogelijkheden.
  3. Let bij nieuw (digitaal) leermateriaal op: beschikbaarheid, toegankelijkheid, bruikbaarheid en privacy van leerlingen en leraren.

Tip: Controleer of de leverancier het privacyconvenant heeft ondertekend. Twijfel je over een app? Gebruik dan de Appchecker en de Reisgids Digitaal Leermateriaal.

Door deze stappen te volgen, creëer je een effectieve leermiddelenmix voor afstandsonderwijs die aansluit bij de behoeften van je leerlingen en de mogelijkheden van je school.

Delen