Interactie en opdrachten
Bij afstandsonderwijs is het een uitdaging om de betrokkenheid van leerlingen hoog te houden en effectief opdrachten te geven. Hoe zorg je voor voldoende interactie? Hoe geef je duidelijke instructies en controleer je het gemaakte werk? Op deze pagina vind je praktische tips en adviezen om interactie te stimuleren en opdrachten succesvol te laten verlopen, ook als je leerlingen vanuit huis werken.
Interactie behouden
Bij thuiswerken is het heel belangrijk om interactie met je leerlingen te behouden. Hoe pak je dat aan? Enkele tips:
- Benut de mogelijkheden van digitale leermiddelen om de voortgang van leerlingen op afstand te volgen. Verdiep je in wat jouw leermiddel hiervoor biedt.
- Biedt je leermiddel geen volg-opties? Bedenk dan alternatieven voor samenwerken. Laat leerlingen bijvoorbeeld resultaten opsturen via een tekstbestand of foto, of kijk mee in een gedeeld online document.
- Plan regelmatig momenten in voor terugkoppeling.
- Zorg dat leerlingen vragen kunnen stellen en als mogelijk kunnen samenwerken. Dit kan via videobellen of door samen te werken in online documenten.
Opdrachten maken vanuit huis
Enkele tips om het maken van opdrachten thuis soepel te laten verlopen:
- Zorg dat instructies en opdrachten bereikbaar zijn voor leerlingen, en eventueel ouders en andere begeleiders. Communiceer duidelijk waar dit materiaal te vinden is en hoe ze toegang krijgen.
- Maak een planning zodat leerlingen weten wanneer ze welke opdrachten af moeten hebben.
- Hou er rekening mee dat herhalingsoefeningen vaak minder vragen opleveren dan nieuwe lesstof.
- Organiseer vaste momenten waarop leerlingen vragen kunnen stellen, zeker bij nieuwe lesstof. Zo voorkom je dat fouten inslijten.
- Bedenk hoe je antwoorden wilt controleren. Kunnen leerlingen (of ouders) dit zelf doen? Gebeurt het automatisch bij digitale oefeningen? Of moeten leerlingen hun werk inleveren? Geef hierover duidelijke instructies.