Direct naar inhoud

Leermiddelen

Bij het geven van onderwijs op afstand is het goed om de leermiddelen die je wilt gebruiken te evalueren op geschiktheid. Hieronder lees je meer over de inventarisatievragen die je daarbij kunt stellen en welke keuzes je kunt maken.

Toegang leermiddelen

Wanneer je werkt met digitaal lesmateriaal hoop je natuurlijk dat alles goed werkt. Toch is het mogelijk dat er problemen ontstaan, die gelukkig vaak op afstand of op school op te lossen zijn. Lees meer over veelvoorkomende problemen bij de toegang tot leermiddelen op afstand.

Open lesmateriaal

Open lesmateriaal wordt meestal door leraren of door publieke instanties gemaakt en via verschillende websites digitaal ter beschikking gesteld. Lees meer over open lesmaterialen, waar je ze vindt en hoe je ze zelf kunt maken.

Inventarisatievragen

Scholen gebruiken een zorgvuldig afgewogen leermiddelenmix:

Bij de inventarisatie voor leermiddelen bij afstandsonderwijs stel je jezelf de volgende vragen:

  1. Welke leermiddelen hebben we in huis, die we ook bij afstandsonderwijs kunnen inzetten?
  2. Wat is haalbaar voor de leerlingen en wat is belangrijk?
  3. Wat willen we digitaal doen?
  4. Wat geven we op papier mee of organiseren we op een andere manier?
  5. Wat bieden onze huidige leveranciers?

Let op: bij het vormgeven van leren op afstand is het niet reëel en gewenst om per direct een nieuwe leermiddelenmix te realiseren. Ga uit van de ingrediënten die al in de school aanwezig zijn. Zo maak je het snelst meters.

Keuzes maken

Hoe kies je een goede leermiddelenmix die leren op afstand mogelijk maakt? Leermiddelen hebben tenslotte verschillende doelen. Zo zijn de leermiddelen die een school gebruikt, in te delen in verschillende groepen:

Bij zowel het materiaal voor instructie en verwerking als bij het materiaal voor voortgang en toetsen is plannen en begeleiden belangrijk. Dat zit voor een deel in de wijze waarop je het lesgeven inricht, maar ook de leermiddelen die je gebruikt kunnen hieraan bijdragen. Doorloop onderstaande stappen bij het maken van een keuze voor een goede leermiddelenmix.

Stap 1: Breng huidige leermiddelen in kaart

Bekijk welke leermiddelen er al in huis zijn. Vraag je daarbij het volgende af:

Stap 2: Gaten vullen

Nu je weet welke leermiddelen er zijn, en of ze geschikt zijn voor het leren op afstand, is het belangrijk om na te gaan waar eventuele gaten kunnen ontstaan in het leerproces. Bedenk hoe je daarmee omgaat.

Stap 3: Denk na over interactie

Wanneer leerlingen vanuit huis werken, is het belangrijk dat je interactie behoudt. Hoe pak je dat aan? Hoe geef je bijvoorbeeld terugkoppeling op het gemaakte huiswerk? Onderstaande tips helpen je op weg:

Opdrachten maken vanuit huis

Lees meer over Lesgeven

Delen