Praktijkvoorbeelden van afstandsonderwijs
Hoe werkt de combinatie van afstandsonderwijs en fysiek onderwijs in de praktijk? We verzamelen voorbeelden en tips van scholen die hun keuze voor een mix van onderwijs thuis en op school hebben gemaakt.
Praktijkvoorbeelden afstandsonderwijs in het voortgezet onderwijs
Casus 1: Picasso Lyceum in Zoetermeer
Het Picasso Lyceum in Zoetermeer is een school die al lang ervaring heeft met het werken vanuit leerdoelen met intensieve persoonlijke begeleiding. Voor de situatie na juni werkt deze school de organisatie van onderwijs als volgt uit:
- Door het synchrone deel van het rooster verder te beperken, ontstaat er meer ruimte voor verwerking onder begeleiding van leraren. Dit gebeurt op maat in groepen van wisselende samenstelling.
- Dit is goed fysiek te organiseren in kleine groepen, bijvoorbeeld op basis van inschrijving.
- De instructie is kort, in grotere groepen en online.
- Elke dag zijn er twee blokken waarin, op basis van inschrijving, in kleine groepen fysiek aan de leerdoelen gewerkt kan worden. Op die manier wordt het aantal leerlingen dat in de school aanwezig is beperkt.
- Het team bereidt zich voor op een hybride situatie waarin thuiswerken vaker zal moeten worden op- of afgeschaald.
Casus 2: SG De Rietlanden in Lelystad
SG De Rietlanden is een brede vo-school die werkt aan het concept 20-80 Learning.
Het team van deze school wil af van de ‘demotiverende honderd toetsen per jaar’, maar elke leerling beter kunnen determineren en de vinger aan de pols houden. Deze periode betekent voor de school een bevestiging dat de driehoek ouders – leraar – leerling werkt:
- De studiewijzer is de spil in het onderwijs. Op havo en vwo werkt de school al met een studiewijzer die loopt van vakantie tot vakantie, zodat leerlingen zelf leren plannen en vakoverstijgend werken. Op het vmbo stonden weektaken eerst in de studiewijzer, daarna is de studiewijzer digitaal in gebruik genomen.
- Zodra een halve klas op school les heeft, is het de bedoeling dat de andere helft online mee kan kijken/luisteren.
- De school heeft te maken met een oud gebouw en grote klassen (32 leerlingen). Een combinatie van middelen is voorlopig de enige optie. Wel worden de leerlingen die thuis moeilijk kunnen werken door gebrek aan apparatuur, ruimte, ondersteuning of eigen motivatie naar school gehaald om daar te werken.
- De lessen worden hybride ingericht:
- Aanpassingen aan lessen: een standaard rooster van 9.00 tot 14.00 uur maar per vak slechts 1 synchrone online les per week. De andere lessen zijn interactieve uren met de leraar.
- De chat staat altijd open, tijdens ingeplande huiswerkuren worden vragen gesteld (deze uren blijken sociaal ook erg belangrijk te zijn, omdat leerlingen elkaar hier ook kunnen spreken).
- Een combinatie van Microsoft Teams en Magister. Via Teams kunnen leerlingen de les volgen en vragen stellen (met name via chat).
- Online staan de microfoons uit tijdens de uitleg en ervaren leerlingen meer rust. Het is de bedoeling dit met de half/half-lessen te behouden.
- Lessen worden, waar mogelijk, opgenomen voor leerlingen die niet deel kunnen nemen of voor leerlingen die deze nogmaals willen beluisteren/bekijken.
- Instructievideo’s en links naar digitale middelen zijn aanvullend.
- De studiewijzer is het centrale punt voor inzetbepaling: alle vakdocenten geven aan hoe het kind zich inzet en hoe de betrokkenheid is. Leerlingen werken zelfstandig met de studiewijzer, leveren huiswerk in door dit te fotograferen en te mailen en maken opdrachten als verwerking, verrijking of verdieping op de lesstof. De inzet wordt bijgehouden op basis van tijdig inleveren, actief meedoen tijdens de live lessen en het nakomen van afspraken met de coach. Deze inzet is onderdeel van de determinatie als een leerling niet geheel voldoet aan de gestelde overgangseisen.
- Er is meer formatieve evaluatie zoals openboektoetsen en mondelinge overhoringen.
- Update: de school is overgegaan op een andere elo waar hele leerlijnen per vak worden uitgezet.
Bronnen
Deze pagina is gebaseerd op gesprekken met:
- Astrid Buijs (rector Picasso Lyceum)
- Paula Ford (ict-docent SG De Rietlanden)
Blended learning in het primair onderwijs
Bekijk hieronder de tips van Alma van den Bos. Zij is leerkracht en coördinator van de Rijdende School en heeft veel ervaring met het geven van volwaardig onderwijs door het combineren van fysiek onderwijs en onderwijs op afstand.
Meer weten?
- Lees Inhoud is leidend bij inrichting digitaal klaslokaal op kennisnet.nl