Direct naar inhoud

Keuzes bij afstandsonderwijs

Uit de gesprekken die we voeren met scholen komen enkele benaderingen nadrukkelijk naar voren. We hebben deze beschreven in de vorm van scenario’s. Je hoeft als school niet voor één scenario te kiezen, maar door elementen van de verschillende scenario’s te gebruiken kom je tot een mix die jouw school het beste past. Ook hebben we praktijkvoorbeelden beschreven in casussen.

Keuze 1: het lesrooster centraal en daarop variëren 

Deze opdrachten worden SMART geformuleerd: wat moet ik leren, waarom, hoe, et cetera. De leerlingen kunnen zowel thuis als op school aan de opdrachten werken. 

Keuze 2: het leerdoel centraal – werken met de studieplanner 

In deze variant bieden scholen delen uit de klassieke les apart aan: instructie, werken aan opdrachten in verschillende werkvormen (project, samenwerking, onderzoek, et cetera), toetsen en afsluiting. 

Bij deze keuze is een zo gedetailleerd mogelijk overzicht van opdrachten en het programma voor toetsing en afsluiting van belang. Dit overzicht wordt aan het begin van het jaar gemaakt en is altijd te raadplegen door leerlingen. 

De overzichten zijn er in veel varianten: studiewijzers, werkplanners, weekplanners, leerdoeloverzichten of rubrics. Veel scholen hebben er al digitale versies van. 

Hoe gedetailleerder deze planners zijn, met opdrachten en vormen van toetsing en toetsingsmomenten, des te beter bewijzen ze nu hun nut om tot organisatie van hybride onderwijs te komen. Leerlingen zijn dan immers al bekend met het antwoord op de vraag: wat weet je en wat kun je aan het eind van deze periode? 

Keuze 3: les op afstand structureel inzetten en begeleiding op school waar nodig 

Sommige scholen kiezen ervoor om ook na de pandemie afstandsonderwijs te blijven inzetten, bijvoorbeeld voor thuiszittende of zieke leerlingen.  

Let op: dit scenario sluit niet aan bij het sectorplan covid-19 in het onderwijs en dient daarom alleen ter inspiratie. 

Bronnen

Deze pagina is gebaseerd op gesprekken met: 

Delen