Direct naar inhoud

Keuzes bij afstandsonderwijs

Hoe geef je afstandsonderwijs vorm? Scholen hanteren verschillende benaderingen. Hieronder vind je drie scenario’s waaruit je elementen kunt combineren voor een aanpak die bij jouw school past.

Keuze 1: het lesrooster centraal 

Bij deze aanpak volg je grotendeels het bestaande jaarrooster, met enkele aanpassingen:

Keuze 2: het leerdoel centraal – werken met de studieplanner 

Deze variant biedt onderdelen van de klassieke les apart aan: instructie, opdrachten, toetsen en afsluiting. 

Een gedetailleerd overzicht van opdrachten en het programma voor toetsing en afsluiting is hierbij essentieel. Dit overzicht maak je aan het begin van het jaar en is altijd toegankelijk voor leerlingen. Hoe gedetailleerder deze planners, hoe beter ze helpen bij het organiseren van hybride onderwijs. Leerlingen weten dan al: wat weet en kan ik aan het eind van deze periode?

Keuze 3: les op afstand structureel inzetten en begeleiding op school waar nodig 

Sommige scholen kiezen ervoor om afstandsonderwijs structureel in te zetten, bijvoorbeeld voor thuiszittende of zieke leerlingen.  

Let op: dit scenario sluit niet aan bij het sectorplan covid-19 in het onderwijs en dient daarom alleen ter inspiratie. 

Bronnen

Deze informatie is gebaseerd op gesprekken met: 

Delen