Keuzes bij afstandsonderwijs
Hoe geef je afstandsonderwijs vorm? Scholen hanteren verschillende benaderingen. Hieronder vind je drie scenario’s waaruit je elementen kunt combineren voor een aanpak die bij jouw school past.
Keuze 1: het lesrooster centraal
Bij deze aanpak volg je grotendeels het bestaande jaarrooster, met enkele aanpassingen:
- De helft van de leerlingen gaat bijvoorbeeld naar school. Digitale lessen gaan door.
- Centrale uitleg- en instructiemomenten worden zowel fysiek als online aangeboden en opgenomen voor later gebruik.
- Je kunt hybride lessen geven via een videostream. Kijk voor meer informatie bij synchroon lesgeven.
- Docenten geven aan het eind van de les concrete opdrachten: wat moet je leren, waarom, hoe?
- Leerlingen kunnen zowel thuis als op school aan de opdrachten werken.
- Bij het opgeven van een toets vermeld je als docent concreet welk type kennis je wil toetsen. Zijn het reproductievragen (die het meest fraudegevoelig zijn) of toepassingsvragen? Een formatieve aanpak past goed bij hybride onderwijs door korte mondelinge toetsmomenten. Bekijk ook de richtlijnen en tips voor online toetsen.
- Mentoren en klassenleerkrachten houden contact met leerlingen voor begeleiding. Sommige scholen doen dit op locatie, andere online. Ze letten extra in op leerlingen die het meest gebaat zijn bij begeleiding op school.
Keuze 2: het leerdoel centraal – werken met de studieplanner
Deze variant biedt onderdelen van de klassieke les apart aan: instructie, opdrachten, toetsen en afsluiting.
Een gedetailleerd overzicht van opdrachten en het programma voor toetsing en afsluiting is hierbij essentieel. Dit overzicht maak je aan het begin van het jaar en is altijd toegankelijk voor leerlingen. Hoe gedetailleerder deze planners, hoe beter ze helpen bij het organiseren van hybride onderwijs. Leerlingen weten dan al: wat weet en kan ik aan het eind van deze periode?
- Leerlingen weten via de werkplanners steeds wat ze kunnen doen.
- Instructies zijn kort, ingepland en indien nodig voor grote groepen online. Ze worden opgenomen zodat leerlingen ze kunnen terugkijken.
- Leerlingen kennen hun opdrachten en voeren deze voor of na instructie thuis uit.
- Op school zijn er gesprekken met coach of mentor, of werken leerlingen aan opdrachten onder begeleiding van leraren. Soms is er een inschrijfsysteem voor de planning.
Keuze 3: les op afstand structureel inzetten en begeleiding op school waar nodig
Sommige scholen kiezen ervoor om afstandsonderwijs structureel in te zetten, bijvoorbeeld voor thuiszittende of zieke leerlingen.
Let op: dit scenario sluit niet aan bij het sectorplan covid-19 in het onderwijs en dient daarom alleen ter inspiratie.
- De fysieke school is alleen voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben of toetsen moeten maken.
- Het fysieke onderwijs richt zich vooral op mentoruren voor extra begeleiding.
- (Summatieve) toetsen worden op school gepland.
Bronnen
Deze informatie is gebaseerd op gesprekken met:
- Jeroen van Grunsven (adviseur Schoolinfo)
- Florentine Dijksma (adviseur Lucas Onderwijs)
- Selma Klinkhamer (directeur vmbo Boor)