Welbevinden
Wat betekent afstandsonderwijs voor het welbevinden van leerlingen, onderwijspersoneel en ouders? Op deze pagina vind je inzichten uit onderzoek daarover.
Versterking van het welzijnsbeleid in scholen
De Universiteit Gent heeft in samenwerking met Arteveldehogeschool onderzoek gedaan naar het welzijnsbeleid in Belgische scholen. Het doel was om wetenschappelijk onderbouwde beleidsinterventies te ontwikkelen. Dit resulteerde in:
- Een wetenschappelijk rapport met inzichten in factoren uit de werkomgeving en -situatie die bijdragen aan stress en welbevinden bij onderwijspersoneel.
- Een inspiratiegids met:
- Een kennisbasis over een kwaliteitsvol psychosociaal welzijnsbeleid als onderdeel van strategisch personeelsbeleid.
- Concrete instrumenten om het psychosociaal welzijnsbeleid vorm te geven binnen het strategisch personeelsbeleid.
Stress bij ouders tijdens afstandsonderwijs
POINT-werkplaats & NJI voerden in 2020 een online vragenlijststudie uit onder 795 ouders over de psychologische basisbehoeften van leerlingen in het po en vo. Het onderzoek keek naar ervaringen met onderwijs op school en afstandsonderwijs vanuit het perspectief van ouders. De belangrijkste bevindingen:
- Ouders hadden zeer uiteenlopende ervaringen met afstandsonderwijs.
- De meeste ouders ervoeren meer of heftigere stress tijdens de schoolsluiting.
- Een aanzienlijk deel van de ouders ervoer minder of evenveel stress.
- Stressfactoren waren divers, maar de combinatie van (thuis)werken, kinderen thuis en ondersteuning bij onderwijs werd vaak als stressvol ervaren.
Staat van de ouder
Het jaarlijkse onderzoek Staat van de Ouder van Ouders & Onderwijs biedt inzicht in de mening en ervaring van ouders over het onderwijs aan hun kind. Ouders delen hun ervaringen over onder meer: de relatie met school, de kwaliteit van onderwijs, het lerarentekort en medezeggenschap.
Corona en welbevinden
Tijdens de lockdown in maart 2020 moesten scholen plotseling overschakelen op afstandsonderwijs. Vakblad Didactief onderzocht de gevolgen hiervan voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Het onderzoek richtte zich op:
- Veranderingen in het welbevinden van basisschoolleerlingen.
- De invloed van de onderwijsaanpak van leraren op het welbevinden van leerlingen tijdens deze periode.