Direct naar inhoud

Welbevinden

Wat betekent afstandsonderwijs voor het welbevinden van leerlingen, onderwijspersoneel en ouders? Op deze pagina vind je inzichten uit onderzoek daarover.

Versterking van het welzijnsbeleid in scholen

De Universiteit Gent deed in samenwerking met Arteveldehogeschool onderzoek naar het welzijnsbeleid in scholen in België. Het onderzoek had als doel om wetenschappelijk onderbouwde beleidsinterventies te ontwikkelen. Het resultaat:

Ouders ervaren stress 

POINT-werkplaats & NJI hielden in 2020 een online vragenlijststudie naar de psychologische basisbehoeften van leerlingen in het po en vo in de perceptie van 795 ouders. In het onderzoek is gekeken naar de ervaringen met het onderwijs op school en het afstandsonderwijs, waarbij is uitgegaan van het perspectief van ouders. Het onderzoek laat zien dat de ervaringen van ouders met afstandsonderwijs heel divers zijn. De meeste ouders ervoeren tijdens de periode van de sluiting meer of heftigere stress, maar er was ook een aanzienlijk deel dat minder of evenveel stress ervoer. De factoren die voor meer of minder stresservaring zorgen waren eveneens divers. De combinatie van (thuis)werken, kinderen thuis en het ondersteunen van onderwijs werd door veel ouders als stressvol ervaren. 

Staat van de ouder 

Hoe denken ouders over het onderwijs aan hun kind? Wat vinden ze van de kwaliteit van het onderwijs? Lees het in de Staat van de Ouder. Het jaarlijkse onderzoek van Ouders & Onderwijs naar de mening en ervaring van ouders. Ouders delen hun ervaringen en mening over bijvoorbeeld de relatie die zij met school hebben, de kwaliteit van onderwijs, het lerarentekort en medezeggenschap.

Corona en welbevinden 

Tijdens de lockdown in maart 2020 moesten scholen plotseling overschakelen op afstandsonderwijs. Inmiddels is er veel bekend over de effecten daarvan op de leervorderingen van leerlingen. Maar scholen maakten zich ook zorgen over de gevolgen van de schoolsluiting voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. In dit onderzoek van vakblad Didactief werd onderzocht wat er veranderde in het welbevinden van basisschoolleerlingen, en of de manier waarop leraren het onderwijs in deze periode aanpakten daar invloed op had. 

Delen