Direct naar inhoud

Onderzoek over afstandsonderwijs

Welke inzichten zijn er over afstandsonderwijs? Op deze pagina vind je verschillende onderzoeken over online lesgeven en leren op afstand.

Rapport: Meedoen op afstand in een hybride klas

Langdurig zieke leerlingen zijn weinig verbonden met school, schoolwerk en hun klas. Hybride virtueel onderwijs, waarbij fysiek onderwijs wordt gecombineerd met online onderwijs, kan uitkomst bieden. Maar docenten vinden het lastig om leerlingen tegelijk fysiek en online goed onderwijs te geven. Aan de hand van een meervoudige casestudy zijn de interactie, sociale betrokkenheid en motivatie voor school van zieke leerlingen, en de rol van docenten hierin, in kaart gebracht. Ook is onderzocht waar technische systemen aan moeten voldoen. Lees het rapport op de website van NRO.

Geleerde lessen uit onderzoek over afstandsonderwijs: weten wat werkt 

Scholen hebben de afgelopen jaren veel geleerd over wat effectief afstandsonderwijs is en wat ervoor nodig is om ook in de toekomst online en offline onderwijs te blijven combineren. Op basis van 9 onderwerpen heeft Kennisnet deze geleerde lessen uit onderzoek over afstandsonderwijs op een rij gezet. Bekijk de geleerde lessen op kennisnet.nl.

Veranderde verwachtingen van online lesgeven 

De Universiteit Wageningen heeft de wetenschappelijke publicatie Teachers  – online teaching expectations and experiences during the COVID-19-pandemic in the Netherlands gepubliceerd. De studie vergelijkt de verwachtingen van online lesgeven vlak voordat we afstandsonderwijs moesten geven met de ervaringen van een maand later. In totaal hebben 200 leraren meegedaan, verdeeld over alle sectoren. Resultaten toonden een significante verandering in de perceptie van leraren met betrekking tot hun voornemen om technologie te implementeren in hun lessen. Andere resultaten laten zien dat het geslacht van leraren en eerdere ervaringen met het gebruik met ict een kleine rol spelen. De bevindingen van deze studie hebben implicaties voor de professionalisering van docenten, bijvoorbeeld vanwege kenmerken van leraren en hun intenties om technologie in het onderwijs te implementeren, of vanwege ervaren positieve en negatieve aspecten van online onderwijs. 

Delen