Onderzoek over afstandsonderwijs
Welke inzichten zijn er over afstandsonderwijs? Op deze pagina vind je verschillende onderzoeken over online lesgeven en leren op afstand.
Rapport: Meedoen op afstand in een hybride klas
Langdurig zieke leerlingen zijn vaak weinig verbonden met school, schoolwerk en hun klas. Hybride virtueel onderwijs, waarbij fysiek onderwijs wordt gecombineerd met online onderwijs, kan uitkomst bieden. Docenten vinden het vaak wel lastig om leerlingen tegelijk fysiek en online goed onderwijs te geven.
Een meervoudige casestudy brengt de interactie, sociale betrokkenheid en motivatie voor school van zieke leerlingen in kaart, evenals de rol van docenten hierin. Ook zijn de vereisten voor technische systemen onderzocht. Lees het rapport en bekijk de factsheet op de website van de Universiteit Leiden.
Geleerde lessen uit onderzoek over afstandsonderwijs
Scholen hebben de afgelopen jaren veel geleerd over effectief afstandsonderwijs en wat nodig is om online en offline onderwijs te blijven combineren. Kennisnet heeft op basis van negen onderwerpen deze geleerde lessen uit onderzoek over afstandsonderwijs op een rij gezet. Bekijk de geleerde lessen op kennisnet.nl.
Veranderde verwachtingen van online lesgeven
De Universiteit Wageningen heeft een wetenschappelijke publicatie uitgebracht: Teachers – online teaching expectations and experiences during the COVID-19-pandemic in the Netherlands. Deze studie vergelijkt de verwachtingen van online lesgeven vlak voor de start van afstandsonderwijs tijdens de pandemie met de ervaringen een maand later.
Aan het onderzoek namen tweehonderd leraren deel uit alle onderwijssectoren. De resultaten tonen een significante verandering in de perceptie van leraren wat betreft hun voornemen om technologie in hun lessen te implementeren. Andere bevindingen laten zien dat het geslacht van leraren en eerdere ervaringen met het gebruik van ict een kleine rol spelen.
Deze studie heeft implicaties voor de professionalisering van docenten, bijvoorbeeld vanwege kenmerken van leraren en hun intenties om technologie in het onderwijs te implementeren, of vanwege ervaren positieve en negatieve aspecten van online onderwijs.
Meer weten?
De Kennisrotonde van het NRO heeft verzameld wat we allemaal al weten over deze specifieke onderwerpen:
- Afstandsonderwijs.
- Ouderbetrokkenheid.
- Motiveren op afstand.
- Zomerscholen en verlengde leertijd.
- Zittenblijven of overgaan.
- Blended learning.
NRO verzamelde ook het onderzoek naar de impact van de coronacrisis zoals het vormgeven van educatief partnerschap.