Motivatie
De VO-raad liet onderzoek uitvoeren naar de invloed van afstandsonderwijs op de leermotivatie van leerlingen. Dit onderzoek, uitgevoerd in 2020, omvatte 21.995 leerlingen uit het voortgezet onderwijs die tussen half mei en half juli 2020 een vragenlijst invulden. Femke Geijsel van de Radboud Docenten Academie en Math van Loo en Kim Höppener van e-Loo voerden het onderzoek uit. Hieronder vind je de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen.
Belangrijke bevindingen
- Motivatie in de bovenbouw: in de bovenbouw van havo/vwo is de motivatie om actief mee te doen in online lessen lager.
- Invloed van de thuiswerkplek: een goede thuiswerkplek maakt een wezenlijk verschil in leermotivatie. Leerlingen zonder toereikende werkplek hebben meer behoefte aan een eenvoudiger rooster en hulp bij plannen.
- Sociale behoefte: leerlingen gaven aan dat ze hun klasgenoten en vrienden vaker wilden zien.
- Voorkeur voor docentenhulp: leerlingen prefereren hulp van docenten bij het leren boven individueel contact met een mentor of coach. Deze hulp blijkt een bepalende factor voor de leermotivatie.
- Belang van persoonlijke aandacht: persoonlijke aandacht voor ‘hoe leerlingen leren’ binnen een schoolafdeling hangt positief samen met de leermotivatie.
Praktische aanbevelingen
Op basis van deze bevindingen zijn er enkele praktische aanbevelingen geformuleerd:
- Geef leerlingen een stem: besteed aandacht aan hoe leerlingen leren en betrek hen bij het vormgeven van hun leerproces.
- Breng thuisleerplekken in kaart: inventariseer de thuisleerplekken van leerlingen en houd rekening met verschillen in toereikendheid.
- Bied gepaste hulp: zorg voor hulp op maat van docenten voor leerlingen, met extra aandacht voor de bovenbouw.
- Creëer samenhang: zorg voor samenhang in onderwijsinhoud en organisatie. Bied een toegankelijk en overzichtelijk rooster om ruimte te creëren voor het leren van leerlingen.
- Behoud het goede: zet de positieve aspecten van het afstandsonderwijs voort.