Motivatie
In opdracht van de VO-raad zijn analyses gemaakt van onderzoek naar de invloed van afstandsonderwijs op de leermotivatie van leerlingen.
Enkele bevindingen:
- De motivatie om actief mee te doen in online lessen is lager in de bovenbouw van havo/vwo.
- Het hebben van een goede thuiswerkplek zorgt voor een wezenlijk verschil in de leermotivatie. De leerlingen zonder een toereikende werkplek hebben meer behoefte aan een eenvoudiger rooster en hulp bij het plannen.
- Leerlingen gaven aan dat ze hun klasgenoten en vrienden vaker wilden zien.
- Voor beide groepen leerlingen was hulp van docenten bij het leren meer gewenst dan individueel contact met een mentor of coach. Deze hulp van de docenten in het leren blijkt een bepalende factor te zijn voor de leermotivatie van de leerlingen.
- Ook laat het onderzoek zien dat persoonlijke aandacht voor ‘hoe leerlingen leren’ binnen een schoolafdeling positief samenhangt met de leermotivatie.
Concluderend volgen er praktische aanbevelingen:
- Heb aandacht voor het leren van leerlingen en geef hen een stem in hoe zij leren en wat hun behoeften zijn.
- Breng thuisleerplekken van leerlingen in kaart en houd rekening met verschillen in de toereikendheid ervan.
- Zorg voor hulp op maat van docenten voor leerlingen, zeker in de bovenbouw.
- Zorg voor samenhang in onderwijsinhoud en organisatie: creëer ruimte voor leren van leerlingen door het bieden van een toegankelijk en overzichtelijk rooster.
- Zet de goede dingen van nu voort als de pandemie voorbij is.
Het onderzoek is gedaan in 2020 onder 21.995 leerlingen uit het voortgezet onderwijs die tussen half mei en half juli een vragenlijst invulden. Het is uitgevoerd door Femke Geijsel van de Radboud Docenten Academie en Math van Loo en Kim Höppener van e-Loo.