Direct naar inhoud

Leeropbrengsten

Heeft onderwijs op afstand tijdens de pandemie invloed gehad op de leeropbrengsten van leerlingen? In deze onderzoeken lees je de inzichten daarover.

Leerlingen over het algemeen positief 

Schoolinfo heeft een leerlingenpeiling naar onderwijs op afstand uitgevoerd. De peiling vond plaats tussen mei en juli 2020 Hieruit blijkt dat leerlingen over het algemeen positief zijn over onderwijs op afstand. De overgang naar online onderwijs is meestal goed verlopen en leerlingen waarderen de inzet van school en het adaptief vermogen van hun leraren. Daarnaast zien we dat leerlingen heel graag weer naar school wilden. Ze misten hun vrienden en het sociale contact. Desondanks zien leerlingen ook positieve kanten van online onderwijs, zoals meer ontwikkeling in zelfstandig werken, minder of anders toetsen en de groei in digitale vaardigheden van leraren. Het is belangrijk om hierbij aan te geven dat er grote verschillen zijn tussen leerlingen als het gaat om de effecten van afstandsonderwijs. In het rapport staan ook aanbevelingen en aandachtspunten voor het onderwijs. 

Gemiddeld minder groei  

Cito heeft onderzocht of het niveau en de groei van leerlingen afweek in de coronatijd van de voorgaande schooljaren in vergelijking met de periode van afstandsonderwijs. Er is gekeken of er verschillen bestaan tussen provincies, scholen met verschillende achterstandsscores en relatief hoog en laag presterende leerlingen op het vakgebied Begrijpend lezen, Rekenen-Wiskunde en Spelling. Geconcludeerd kan worden dat leerlingen in de afstandsonderwijs periode zijn gegroeid, ongeacht welke regio, school instelling of voorgaande toetsresultaten. Deze groei is minder dan onder reguliere omstandigheden wordt verwacht. Het niveau van de bekeken leerlingen ligt op dit moment dan ook gemiddeld gezien lager dan vergelijkbare leerlingen in voorgaande jaren.  

Thuis leren weinig effectief 

Basisschoolkinderen hebben gedurende de schoolsluiting tijdens de pandemie weinig tot geen leerprogressie gemaakt, aldus onderzoek van de University of Oxford. Op basis van toetsresultaten voor en na de sluiting blijkt dat zelfs in Nederland, waar online leermateriaal relatief gebruikelijk is, thuis leren weinig effectief is geweest. Vergeleken met voorgaande jaren hebben basisschoolleerlingen ongeveer een vijfde minder progressie gemaakt in de acht weken durende sluiting dan in andere jaren. Die leerachterstand van 20 procent komt overeen met de effectieve tijd die leerlingen vanuit huis hebben moeten leren. Ook bleek uit het onderzoek dat leerachterstanden groter waren onder leerlingen van relatief lager opgeleide ouders. Het onderzoek toont aan dat kinderen met lager opgeleide ouders tot 50 procent minder progressie boekten dan andere kinderen dit jaar vergeleken met de progressie in voorgaande jaren. 

Factsheets leergroei tijdens de covidpandemie

Het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO), onderdeel van NRO, heeft ook rapportages (factsheets) uitgebracht voor het primair onderwijs over leergroei tijdens de covidpandemie.

Delen