Leeropbrengsten
Heeft onderwijs op afstand tijdens de pandemie invloed gehad op de leeropbrengsten van leerlingen? In deze onderzoeken lees je de inzichten daarover.
Leerlingen over het algemeen positief
Schoolinfo voerde tussen mei en juli 2020 een leerlingenpeiling uit naar onderwijs op afstand. De belangrijkste bevindingen:
- Leerlingen zijn over het algemeen positief over onderwijs op afstand.
- De overgang naar online onderwijs is meestal goed verlopen.
- Leerlingen waardeerden de inzet van school en het adaptief vermogen van hun leraren.
- Leerlingen misten hun vrienden en het sociale contact op school.
Positieve kanten van online onderwijs volgens leerlingen:
- Meer ontwikkeling in zelfstandig werken.
- Minder of anders toetsen.
- Groei in digitale vaardigheden van leraren.
Let op: er zijn grote verschillen tussen leerlingen wat betreft de effecten van afstandsonderwijs.
Gemiddeld minder groei
Cito onderzocht of het niveau en de groei in leerresultaten van leerlingen afweek tijdens de pandemie in vergelijking met de voorgaande schooljaren. De conclusies:
- Leerlingen zijn gegroeid in hun leerresultaten tijdens de periode van afstandsonderwijs, ongeacht regio, school of voorgaande toetsresultaten.
- Deze groei in leerresultaten was minder dan onder reguliere omstandigheden wordt verwacht.
- Het gemiddelde niveau van leerlingen lag lager dan bij vergelijkbare leerlingen in voorgaande jaren.
Thuis leren weinig effectief
Onderzoek van de University of Oxford naar de leervoortgang van basisschoolleerlingen tijdens de pandemie toonde aan:
- Basisschoolkinderen hebben tijdens de schoolsluiting weinig tot geen leerprogressie gemaakt.
- In Nederland hebben leerlingen ongeveer 20% minder progressie gemaakt in de acht weken durende sluiting dan in andere jaren.
- Leerachterstanden waren groter onder leerlingen van relatief lager opgeleide ouders.
- Kinderen met lager opgeleide ouders boekten tot 50% minder progressie dan andere kinderen.
Factsheets leergroei tijdens de covidpandemie
Het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO), onderdeel van het NRO, heeft rapportages (factsheets) uitgebracht voor het primair onderwijs over leergroei tijdens de pandemie.