Direct naar inhoud

Kansengelijkheid

Welke invloed heeft afstandsonderwijs op de kansengelijkheid onder leerlingen? Hoe speelt hun achtergrond mee in de ontwikkeling van vaardigheden?

Verschil in ondersteuning door ouders 

De Universiteit van Amsterdam deed onderzoek naar de effecten van onderwijs op afstand op sociale ongelijkheid en onderwijsresultaten. Uit de tussentijdse rapportage blijkt dat er grote variatie is in de mate waarin ouders zich bekwaam genoeg voelen om hun kinderen te helpen bij het schoolwerk. Ook blijkt dat leerlingen niet altijd beschikking hebben over een laptop of tablet om mee te werken. Dit onderzoek draagt de titel Ongelijkheid in thuisonderwijs tijdens de coronacrisis in Nederland en geeft inzicht in de ervaringen en verschillen daarin van leerlingen van verschillende leeftijden en onderwijsniveaus (in po en vo) met het thuisonderwijs. Het focust op de mate van ondersteuning van ouders van verschillende opleidingsniveaus. In een later stadium kunnen deze gegevens gekoppeld kunnen worden aan data over leerwinst.  

Een aantal conclusies uit het onderzoek:  

Achtergrond is gerelateerd aan digitale vaardigheid 

Van de Werfhorst, Kessenich en Geven (Universiteit van Amsterdam), deden wereldwijd onderzoek naar ongelijkheden in de mate waarin leerlingen en scholen digitaal waren voorbereid op de gevolgen van de pandemie. Ze gebruikten daarvoor data uit meer dan 50 landen. Uit hun analyse komt naar voren dat de achtergrond van leerlingen duidelijk gerelateerd is aan hun digitale vaardigheden. Ook bestaan er in veel landen verschillen tussen scholen als het gaat om digitale infrastructuur en ict-vaardigheden van het personeel. 

Effectief verloren leertijd inhalen

Het Kohnstamm instituut heeft een nuttig overzicht van wat we weten uit onderzoek naar het effect van zomerscholen en verlengde schooltijd op het inhalen van achterstanden.

Onderzoeksinstituut LEARN! inventariseerde in opdracht van NRO en OCW welke ondersteuning scholen inzetten en bracht de verwachte effectiviteit daarvan in kaart. Scholen kiezen vooral voor:

De onderzoekers doken ook in de wetenschappelijke literatuur. Daaruit blijkt dat werkzame elementen van ondersteuningsprogramma’s grofweg dezelfde zijn: 

In hun compacte verslag beschrijven de onderzoekers van LEARN! 9 categorieën interventies die op dit moment in Nederland ingezet worden: remedial teaching, aanvullende ondersteunende materialen (adaptieve online programma’s), vakantiescholen, versterken van ouderbetrokkenheid, ondersteuning onder schooltijd, leerkrachtprofessionalisering en een-op-eenbegeleiding.

Delen