Direct naar inhoud

Kansengelijkheid

Welke invloed heeft afstandsonderwijs op de kansengelijkheid onder leerlingen? Hoe speelt hun achtergrond mee in de ontwikkeling van vaardigheden?

Verschil in ondersteuning door ouders 

De Universiteit van Amsterdam onderzocht de effecten van onderwijs op afstand op sociale ongelijkheid en onderwijsresultaten. Uit de tussentijdse rapportage Ongelijkheid in thuisonderwijs tijdens de coronacrisis in Nederland blijkt:

Een aantal aanbevelingen uit het onderzoek:

Achtergrond is gerelateerd aan digitale vaardigheid 

Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam analyseerden data uit meer dan 50 landen over ongelijkheden in de mate waarin leerlingen en scholen digitaal waren voorbereid op de gevolgen van de pandemie. Hun bevindingen:

Effectief verloren leertijd inhalen

Het Kohnstamm instituut heeft een nuttig overzicht van wat we weten uit onderzoek naar het effect van zomerscholen en verlengde schooltijd op het inhalen van achterstanden.

Onderzoeksinstituut LEARN! inventariseerde in opdracht van het NRO en OCW welke ondersteuning scholen ingezet hebben tijdens de pandemie:

Werkzame elementen van ondersteuningsprogramma’s zijn: 

LEARN! beschrijft in hun compacte verslag negen categorieën interventies die in Nederland worden ingezet, waaronder remedial teaching, adaptieve online programma’s, vakantiescholen, versterken van ouderbetrokkenheid, en een-op-eenbegeleiding.

Delen