Lerarentekort
Het lerarentekort is een groeiende uitdaging, maar met de juiste aanpak kunnen scholen digitaal onderwijs effectief inzetten als tijdelijke oplossing. Op deze pagina vind je praktische tips en inspiratie over hoe je als school afstandsonderwijs kunt inzetten om de impact van het lerarentekort te verminderen.
Praktijkvoorbeeld: Inhoud is leidend bij inrichting digitaal klaslokaal
Scholen maken steeds vaker gebruik van digitaal onderwijs om het lerarentekort aan te pakken. Een voorbeeld hiervan is basisschool De Kameleon, die in 2022 hybride onderwijs invoerde. Dit werd gedaan door middel van online lessen via Microsoft Teams voor de bovenbouw, zodat leerlingen toch les konden krijgen, zelfs als er niet genoeg leraren beschikbaar waren. Daarnaast zet OBS Erasmus een digitale rekenmethode in om de werkdruk van leerkrachten te verlichten. Deze methode biedt direct inzicht in de voortgang van leerlingen, waardoor de leraar sneller kan inspelen op hun behoeften zonder veel extra tijd te verliezen.
Het gebruik van technologie in het onderwijs maakt het mogelijk om leerlingen beter te ondersteunen, bijvoorbeeld door digitale tools die de voortgang automatisch analyseren. Toch blijft de leerkracht de regie houden in het proces. Technologie wordt ingezet als hulpmiddel, niet als vervanging van de docent. Dit zorgt ervoor dat het onderwijs gepersonaliseerd blijft, terwijl de leraar zich kan richten op begeleiding en interactie.
Meer weten? Lees het artikel Inhoud is leidend bij inrichting digitaal klaslokaal op kennisnet.nl