Praktijkonderzoek
Kennisnet doet meerjarig praktijkonderzoek naar de effectiviteit van digitaal afstandsonderwijs. De begeleidingscommissie voor een nieuw meerjarig praktijkonderzoek naar de effecten van digitaal afstandsonderwijs kwam op 20 maart voor het eerst bijeen.
Het onderzoek is in opdracht van Kennisnet gegund aan een samenwerkingsverband van Dialogic, Oberon en O21. De commissie bestaat uit Nadira Saab, Alfons ten Brummelhuis, Arjan Miedema, Marius van Zandwijk, Gert Biesta en Ellen Ros. In de bijeenkomst bespraken ze hoe het traject verloopt en welke rol de begeleidingscommissie vervult: het geven van advies en het bewaken van de wetenschappelijke kwaliteit.
Het praktijkonderzoek vindt plaats bij de 16 regionale digitale school-voorzieningen. De coalities die de regionale digitale school-voorzieningen opzetten ontvangen subsidie om thuiszittende leerlingen beter te ondersteunen met digitaal afstandsonderwijs. De coalities gaan in hun plan van aanpak in op de drie doeldomeinen van het onderwijs: persoonsvorming, socialisatie en kwalificatie. Het onderzoek richt zich op de effecten van de verschillende aanpakken van de coalities. Leerlingen en ouders worden hierin ook betrokken.
De resultaten van het onderzoek worden jaarlijks in december gedeeld. Een eerste verkennende rapportage verschijnt in de zomer van 2025. De onderzoekers verwachten nieuwe inzichten te bieden die van waarde zijn voor het onderwijs en de leerlingen.