Vaste mentoren begeleiden thuiszittende leerlingen weer naar school bij het Aurum College
Interview | voor po en vo
De redactie | 17 september 2024
Het Aurum College in Lelystad biedt thuiszittende havo- en vwo-leerlingen flexibel en maatwerkgericht onderwijs. Leerlingen van twee maatwerkklassen hebben een vaste mentor bij wie ze zowel op afstand als later op school de lessen volgen voor de continuïteit. Locatiedirecteur Niels Krol en mentor Marina Lamaker delen hun inzichten en ervaringen over het onderwijssysteem.
Steeds meer van de leerlingen van vso het Aurum College (onderdeel van Eduvier) konden niet volledig naar school komen vanwege diverse problemen zoals angst, overprikkeling en medische aandoeningen. ‘Daarom hebben we een systeem ontwikkeld waarbij we de leerlingen op een flexibele manier op afstand kunnen ondersteunen, afgestemd op hun individuele behoeften’, vertelt locatiedirecteur Niels Krol. Ze werken nauw samen om een uitgebalanceerd onderwijsconcept vanuit de driehoek mentor, IVIO@School (en wanneer weer op school eigen vakdocenten) en ouders te creëren. Krol: ‘Inmiddels zetten ook scholen in andere provincies ons concept in!’
Kennismaking op school
Bij het Aurum College richtten ze twee maatwerkklassen in waar leerlingen een vaste mentor krijgen. Bij de mentor volgen ze zowel op afstand als later op school de lessen voor de continuïteit. Bij de ene klas gaat het om volledig afstandsonderwijs en bij de andere om gedeeltelijk. ‘Het uiteindelijke doel is om de leerlingen weer terug naar school te helpen’, legt Krol uit. ‘Daarom laten we ze ook al bij de kennismaking in het schoolgebouw rondkijken en kijken we van beide kanten of het een passende plek is.’
‘Mijn kind voelde zich gezien en begrepen – en dat onvoorwaardelijk. Bij jou mocht hij tot rust komen en groeien.’ – Een ouder over een leerling die teruggaat naar het reguliere onderwijs.
Voor de aanmelding hebben leerlingen een toelaatbaarheidsverklaring van het regionale samenwerkingsverband nodig. De reguliere school waar de leerling staat ingeschreven, of Eduvier begeleidt dit proces. Tijdens de intake evalueren een gedragswetenschapper, intern begeleider, ouders en de leerling samen of het traject aansluit bij de behoeften. ‘We kijken bijvoorbeeld naar de gegevens van de vorige scholen, welke hulpverlening de leerling heeft en bij welke vakken er hiaten zijn’, vertelt Krol. Als zorg of fulltime behandeling op dat moment belangrijker is, dan gaan ze het traject niet aan.
Vast en veilig
Tijdens de intake bepalen ze gezamenlijk hoeveel dagen de leerling in eerste instantie fysiek naar school gaat. ‘We kijken echt naar wat elke leerling nodig heeft en hoe belastbaar die is’, zegt mentor Marina Lamaker. ‘Sommige leerlingen komen maar een paar dagen of uren per week naar school, terwijl anderen volledig vanuit huis werken. Het belangrijkste is dat we een veilige en ondersteunende omgeving creëren waarin leerlingen zich ontwikkelen.’ Dat is ook de reden dat de leerlingen hun mentor zoals Lamaker behouden of ze nu thuis zitten of weer naar school gaan. Dit biedt ze vastigheid en een veilig gevoel.
De mentor begeleidt de leerlingen bij het doorlopen van de stof, maar dat doen de leerlingen verder zelfstandig. ‘Ze hebben bijvoorbeeld niet de hele dag online les, maar gebruiken het platform IVIO@School zelfstandig’, vertelt Krol. Lamaker vertelt over een leerling die bang was om zijn huiswerk te doen: ‘Hij had veel moeite met de geschiedenisstof. Daarom gaf ik hem een opdracht om thuis een charriot (strijdwagen) in elkaar te knutselen. Hij maakte al een deel van de wagen, maar er zaten nog geen wielen aan. Om te zien hoe het eruitzag, moest hij toch zijn geschiedenisboek opendoen. Zo zette hij zijn angst opzij!’ Dat is volgens haar ook een belangrijke succeservaring voor een leerling, vooral omdat deze doelgroep juist veel faalervaringen heeft op school. Lamaker: ‘Zo leren ze ook dat succes niet altijd ligt in goede cijfers, maar benadrukken we juist ook andere zaken: ‘goh wat heb je deze werktaak snel gedaan’, of: ‘wat deed je leuk mee in het klassengesprek’.’
Samen oplossingen bedenken
‘Een goede mentor moet een duizendpoot zijn’, zegt Krol. ‘Naast de leerlingen ondersteunen bij het leren, helpen ze bij het ontwikkelen van executieve functies zoals plannen en organiseren.’ Lamaker benadrukt dat studievaardigheden heel belangrijk zijn, vooral bij afstandsonderwijs. ‘Ze moeten wel in staat zijn om zelf informatie te vinden, eerst via IVIO-bronnen, dan via Google. Lukt het niet, dan komen ze bij mij. Heb ik geen antwoord, dan vragen we ondersteuning van een vakdocent.’
‘Ik heb het erg gezellig in de klas en hier zijn, heeft mij immens veel geholpen.’ – Een leerling die naar een reguliere Aurumklas gaat.
Lamaker: ‘We werken met kleinschalige klassen om drukke omgevingen te voorkomen. Dit helpt om een rustige en veilige leeromgeving te creëren voor de leerlingen. We plannen regelmatig contactmomenten, zowel fysiek als online, om de voortgang van elke leerling te monitoren en bij te sturen waar nodig.’ Ze merkt dat sommige leerlingen niet gewend zijn aan zulke ondersteuning: ‘Ik had een leerling in tranen die maar moeilijk durfde toe te geven dat ze was vastgelopen. Want in het verleden hoorde ze alleen maar opmerkingen als: ‘even doorbijten’. Dat we samen naar een oplossing gingen zoeken was helemaal nieuw voor haar.’
Individueel pad
Krol benadrukt het belang van flexibiliteit binnen de gestelde kaders: ‘We bieden dit programma aan tot en met de derde klas, met het doel dat de leerlingen daarna weer volledig naar school kunnen. Mocht een traject op afstand ook in de bovenbouw nodig zijn, dan kijken we samen met alle betrokkenen naar de mogelijkheden. We zijn wars van strakke opbouwschema’s omdat we maatwerk leveren en altijd blijven kijken naar wat voor elke individuele leerling werkt.’
In de onderbouw bekijken ze of leerlingen nog kunnen schakelen naar regulier onderwijs. Krol: ‘We zien ook veel zij-instromers in het tweede, derde, vierde en soms zelfs vijfde leerjaar. Terugschakelen naar het reguliere curriculum is dan bijna niet meer mogelijk.’ Ze bereiden de leerlingen voor op staatsexamens, aangezien ze niet werken met een PTA-systeem. ‘Onze leerlingen volgen een curriculum met hulp en ondersteuning van IVIO en doen vervolgens staatsexamens’, legt Krol uit. ‘Dit betekent dat ze in mei van het examenjaar een schriftelijk centraal examen doen en in juli nog een mondeling examen, waarmee ze certificaten stapelen.’
Successen en uitdagingen
De werkwijze leidt tot zowel succeservaringen als uitdagingen. ‘We hebben leerlingen gehad die volledig vastgelopen waren in het reguliere onderwijs, maar bij ons weer opbloeiden en meestal doorstroomden naar het mbo, hbo of wo,’ vertelt Krol. ‘Het is geweldig om te zien hoe leerlingen zich ontwikkelen en weer vertrouwen krijgen in hun eigen kunnen.’ Lamaker voegt hieraan toe: ‘Soms lopen we wel tegen struikelblokken aan, bijvoorbeeld wanneer een leerling eerst goed lijkt te gaan, maar dan een terugslag krijgt. Het is belangrijk om hierop voorbereid te zijn en samen een plan daarvoor te maken.’
‘Bedankt voor alle steun, begrip en goede zorg. Door jou ben ik weer gemotiveerd om schoolwerk te doen.’ – Een leerling die in de maatwerkklas blijft.
Om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen, voert het Aurum College tweejaarlijks een tevredenheidsonderzoek uit onder ouders, collega’s en leerlingen. ‘Wat daaruit naar voren komt, is de veiligheidsbeleving,’ zegt Krol. ‘Bijna alle respondenten geven aan zich veilig te voelen in dit onderwijstraject, daar zijn we heel trots op.’
Krol en Lamaker zijn het erover eens dat de combinatie van fysiek en afstandsonderwijs de toekomst heeft. ‘Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat elke leerling de kans krijgt om te slagen, ongeacht de uitdagingen,’ zegt Krol. Lamaker: ‘Ons doel is om ervoor te zorgen dat elke leerling zich gezien en gehoord voelt, en de ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft om succesvol te zijn. We leren constant van onze ervaringen en passen ons systeem aan waar nodig.’