Inspiratie uit de praktijk
Hoe gaan scholen om met thuiszittende leerlingen? Op welke manier zetten ze digitaal en afstandsonderwijs in? Welke ontdekkingen deden ze bij de opzet daarvan? Om het antwoord op deze en nog veel meer vragen te vinden, interviewen we initiatiefnemers, docenten en medewerkers van scholen met een innovatieve aanpak met afstandsonderwijs. In deze serie interviews doe je inspiratie op uit de praktijk en kijk je mee over de schouder van een collega. Op deze pagina vind je een overzicht van de interviews.
B!TS biedt thuiszittende leerlingen stapsgewijs toekomstperspectief
Bij B!TS in Rotterdam krijgen thuiszittende leerlingen met internaliserende problematiek de kans om via kleine stapjes weer terug te keren naar het onderwijs. Met fysiek en digitaal onderwijs op maat helpen ze leerlingen om hun angsten te overwinnen en vertrouwen terug te krijgen. Afdelingsleider Roos Sutthoff en zorgcoördinator Esther Kortus vertellen hoe ze dit aanpakken.
Vaste mentoren begeleiden thuiszittende leerlingen weer naar school bij het Aurum College
Het Aurum College in Lelystad biedt thuiszittende havo- en vwo-leerlingen flexibel en maatwerkgericht onderwijs. Leerlingen van twee maatwerkklassen hebben een vaste mentor bij wie ze zowel op afstand als later op school de lessen volgen voor de continuïteit. Locatiedirecteur Niels Krol en mentor Marina Lamaker delen hun inzichten en ervaringen over het onderwijssysteem.
Hoe ziet digitaal afstandsonderwijs eruit in de praktijk? 5 voorbeelden!
Voor leerlingen die door lichamelijke of psychische oorzaken thuiszitten zijn er verschillende mogelijkheden om volledig of deels digitaal afstandsonderwijs te volgen. Verspreid over het land zijn er bekostigde scholen die hier elk op hun eigen manier invulling aan geven. Er is een nieuwe subsidieregeling voor zulke initiatieven, waarmee scholen en samenwerkingsverbanden gestimuleerd worden gezamenlijk een (boven)regionale digitale schoolvoorziening in te richten. Daarom zetten we verschillende praktijkvoorbeelden van digitaal afstandsonderwijs op een rij ter inspiratie.
Eén dag thuis leren vermindert verzuim op het Heer Bokel College
Sommige leerlingen van vso havo Heer Bokel College deden het didactisch goed tijdens de coronapandemie vanwege het afstandsonderwijs. Thuis vonden ze de rust om te leren en raakten minder overprikkeld of angstig. Daarom biedt de school sindsdien de mogelijkheid om een vaste dag per week thuis te leren. Directeur Petra van Dam en docent Duits Ton Rekelhof vertellen hoe ze hun afstandsonderwijs vormgeven.
Afstandsonderwijs bij De Korenaer is altijd maatwerk
Afstandsonderwijs is niet nieuw voor vso De Korenaer. Door hun jarenlange ervaring weten ze wat werkt: een goede afstemming, verwachtingen managen en vooral maatwerk. Directeur Jurgen van Gerwen en gedragswetenschapper Marianne Braken vertellen over hoe ze hun onderwijs op afstand aanpakken.
Thuiszittende leerlingen komen virtueel samen bij Agora Underground
Als leerlingen niet of weinig fysiek naar school kunnen komen, hoe pak je dat op afstand aan? Bij Agora Underground komen de leerlingen en leercoaches samen in een virtuele omgeving. Teamleider Tim Slot en coach John Mevis vertellen hoe ze leerlingen die thuiszitten, weer positief in contact brengen met het onderwijs.
Afstandsonderwijs bij OpMaat: ‘Organiseer het samen’
Vso-school De Argo in Terneuzen omarmt met OpMaat een innovatieve aanpak voor thuiszittende leerlingen. Via digitaal afstandsonderwijs en een sterk samenwerkingsnetwerk bieden ze persoonlijk maatwerk, waarmee ze nieuwe perspectieven geven aan leerlingen die vastgelopen zijn. Directeur Jan Heijstek en docente Naomi Lijbaert vertellen hoe ze hun les op afstand hebben ingericht.