In Twente wordt schoolaanwezigheid actief bevorderd in het onderwijs. So-scholen zoals Het Reliëf en Dr. Herderscheeschool werken met een preventieve aanpak om absentie te verminderen en onderwijstijd te vergroten. Ook schoolbestuur Attendiz implementeert deze werkwijze op haar (v)so-locaties. Tijdens het werkbezoek in Enschede krijg je inzicht in deze aanpak via…
Het Kennisnetwerk Schoolaanwezigheid (KNSA) organiseert een bijeenkomst over ‘Het versterken van de pedagogische basis in relatie tot schoolaanwezigheid’. Een veilige pedagogische basis is belangrijk voor de ontwikkeling en het leren van kinderen. Hoe zorgen we ervoor dat leerlingen zich echt gezien en gehoord voelen? Dorien Graas, lector Jeugd bij Windesheim,…
Het Stedelijk Dalton Lyceum in Dordrecht opent op 22 mei de deuren voor een werkbezoek over de Dalton Speciaal Opleiding (DSO). In samenwerking met Yulius biedt de school een DSO-klas voor vmbo BB/KB-leerlingen in leerjaar 1 en 2. De kleine klasstructuur helpt leerlingen zich voor te bereiden op een overstap…
Hoe zet je co-teaching effectief in voor inclusief onderwijs? Op dinsdag 3 juni organiseert Het Rinket in Heemskerk een werkbezoek voor onderwijsprofessionals die meer willen weten over deze aanpak. Daarnaast is er ruimte om de Rijke Schooldag in de praktijk te ervaren. Het Rinket gebruikt co-teaching om zowel leeropbrengsten als…
Het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) en het Steunpunt Passend Onderwijs organiseren opnieuw het Nederlands Congres Schoolaanwezigheid. Tijdens dit tweedaagse event op 25 en 26 september in Ermelo vertalen ze wetenschap naar praktijk met inzichten, handvatten en inspirerende praktijkvoorbeelden rondom schoolaanwezigheid. Denk aan thema’s zoals: pedagogische en didactische basis, data-geïnformeerd werken, kansengelijkheid…