Direct naar inhoud

Actueel

16 coalities krijgen subsidie binnen het Actieprogramma Digitale School!

Geplaatst in categorie:
Actueel

19 november 2024

De resultaten van de aanvraagronde voor de subsidieregeling Digitale School zijn bekend gemaakt. 16 coalities van 117 samenwerkingsverbanden, gaan de komende tijd aan de slag met afstandsonderwijs op maat voor thuiszittende leerlingen. Het doel? Een landelijk dekkend netwerk van scholen die gespecialiseerd zijn in digitaal afstandsonderwijs voor thuiszittende leerlingen! De volgende stap is het plan van aanpak dat de coalities uiterlijk 20 april inleveren. Meer weten? Bekijk de infographic en de resultatenpagina van de subsidieaanvraagronde bij DUS-I.

B!TS biedt thuiszittende leerlingen stapsgewijs toekomstperspectief

Geplaatst in categorie:
Nieuw

07 oktober 2024

Bij B!TS in Rotterdam krijgen thuiszittende leerlingen met internaliserende problematiek de kans om via kleine stapjes weer terug te keren naar het onderwijs. Met fysiek en digitaal onderwijs op maat helpen ze leerlingen om hun angsten te overwinnen en vertrouwen terug te krijgen. Afdelingsleider Roos Sutthoff en zorgcoördinator Esther Kortus vertellen in dit interview hoe ze dit aanpakken.

Vaste mentoren begeleiden thuiszittende leerlingen weer naar school bij het Aurum College

Geplaatst in categorie:
Nieuw

18 september 2024

Het Aurum College in Lelystad biedt thuiszittende havo- en vwo-leerlingen flexibel en maatwerkgericht onderwijs. Leerlingen van twee maatwerkklassen hebben een vaste mentor bij wie ze zowel op afstand als later op school de lessen volgen voor de continuïteit. Locatiedirecteur Niels Krol en mentor Marina Lamaker delen in dit interview hun inzichten en ervaringen over het onderwijssysteem.

Hoe ziet digitaal afstandsonderwijs eruit in de praktijk? 5 voorbeelden!

Geplaatst in categorie:
Actueel

31 juli 2024

Voor leerlingen die door lichamelijke of psychische oorzaken thuiszitten zijn er verschillende mogelijkheden om volledig of deels digitaal afstandsonderwijs te volgen. Verspreid over het land zijn er bekostigde scholen die hier elk op hun eigen manier invulling aan geven. Er is een nieuwe subsidieregeling voor zulke initiatieven, waarmee scholen en samenwerkingsverbanden gestimuleerd worden gezamenlijk een (boven)regionale digitale schoolvoorziening in te richten. Daarom zetten we verschillende praktijkvoorbeelden van digitaal afstandsonderwijs op een rij ter inspiratie.

Subsidieregeling Digitale School voor thuiszittende leerlingen

Geplaatst in categorie:
Actueel

27 juli 2024

Er komt een nieuwe subsidieregeling vanuit OCW voor scholen en samenwerkingsverbanden die een regionale digitale schoolvoorziening willen opzetten voor leerlingen die thuiszitten of dreigen uit te vallen. Denk aan kinderen of jongeren die door lichamelijke of psychische oorzaken thuiszitten. De subsidieregeling is onderdeel van het actieprogramma Digitale School en  bedoeld om deze leerlingen zo goed mogelijk maatwerk te bieden via les op afstand, met perspectief op terugkeer naar school. De aanvraagperiode van de subsidie opent na de zomervakantie. Meer weten? Lees verder over de subsidieregeling.

Bekijk de themasessie literatuuronderzoek ‘De toepasbaarheid van onderwijs op afstand’ 

Geplaatst in categorie:
Terugkijken

23 juli 2024

Hoe ga je om met leerlingen die door hun gezondheidssituatie (tijdelijk) niet of niet volledig naar school kunnen? Digitaal afstandsonderwijs biedt voor veel leerlingen een uitkomst. Dit blijkt uit het literatuuronderzoek ‘De toepasbaarheid van onderwijs op afstand’ dat Oberon in opdracht van Kennisnet uitvoerde. Het onderzoek geeft inzicht in de inzet, randvoorwaarden en opbrengsten van digitaal afstandsonderwijs. De onderzoekers en auteurs gaven in deze themasessie van Kennisnet en OCW een presentatie over hun bevindingen.

Bekijk de themasessie Digitaal afstandsonderwijs in de praktijk: lesgeven

Geplaatst in categorie:
Terugkijken

15 juli 2024

Hoe zet je je pedagogisch-didactische vaardigheden in als leraar in het digitale afstandsonderwijs? Leraren met voldoende kwaliteiten zijn van cruciaal belang voor succesvol afstandsonderwijs. Linda Sleegers van vso De Korenaer in Deurne, en Naomi Lijbaert van vso De Argo in Terneuzen, zijn leraren die dagelijks digitaal afstandsonderwijs geven. Gedragswetenschapper Marianne Braken van vso De Korenaer in Deurne, ondersteunt hierbij. In deze themasessie van Kennisnet en OCW vertellen ze hoe ze dit doen en delen ze tips en aandachtspunten.

Eén dag thuis leren vermindert verzuim op het Heer Bokel College

Geplaatst in categorie:
Nieuw

08 juli 2024

Sommige leerlingen van vso havo Heer Bokel College deden het didactisch goed tijdens de coronapandemie vanwege het afstandsonderwijs. Thuis vonden ze de rust om te leren en raakten minder overprikkeld of angstig. Daarom biedt de school sindsdien de mogelijkheid om een vaste dag per week thuis te leren. Directeur Petra van Dam en docent Duits Ton Rekelhof vertellen in dit interview hoe dit werkt.

Afstandsonderwijs bij De Korenaer is altijd maatwerk

Geplaatst in categorie:
Nieuw

30 juni 2024

Afstandsonderwijs is niet nieuw voor vso De Korenaer. Door hun jarenlange ervaring weten ze wat werkt: een goede afstemming, verwachtingen managen en vooral maatwerk. Directeur Jurgen van Gerwen en gedragswetenschapper Marianne Braken vertellen in dit interview over de aanpak.

Bekijk de themasessies Digitaal afstandsonderwijs synchroon en asynchroon

Geplaatst in categorie:
Terugkijken

27 juni 2024

Kennisnet organiseerde samen met het ministerie van OCW twee themasessies over digitaal afstandsonderwijs. De ene sessie ging over afstandsonderwijs aan kinderen en jongeren die lessen synchroon met de klas volgen. Petra van Dam en Anita Elst vertelden over hoe zij digitaal afstandsonderwijs in de praktijk vormgeven op het Heer Bokelcollege in Rotterdam. De andere sessie ging in op asynchroon afstandsonderwijs. Roos Sutthoff, Manon Smit en Esther Kortus van Bits Rotterdam deelden hun ervaringen met het geven van digitaal afstandsonderwijs aan thuiszittende jongeren. Bekijk de video’s van de themasessies terug.

Literatuuronderzoek: veel leerlingen profiteren van digitaal afstandsonderwijs

Geplaatst in categorie:
Actueel

20 juni 2024

Hoe ga je om met leerlingen die door hun gezondheidssituatie (tijdelijk) niet of niet volledig naar school kunnen? Digitaal afstandsonderwijs biedt voor velen een uitkomst blijkt uit een literatuuronderzoek. In opdracht van Kennisnet voerde Oberon in samenwerking met Dialogic en Serendips het literatuuronderzoek ‘De toepasbaarheid van onderwijs op afstand’ uit. Het onderzoek geeft inzicht in de inzet, randvoorwaarden en opbrengsten van digitaal afstandsonderwijs. Meer weten? Bekijk het onderzoek op Oberon.eu.

Brochures over digitaal afstandsonderwijs als een kind tijdelijk niet naar school kan

Geplaatst in categorie:
Nieuw

17 juni 2024

Soms kunnen kinderen tijdelijk niet naar school, door psychische of lichamelijke klachten. Ook dan heeft een kind recht op onderwijs, met de extra hulp die daarvoor nodig is. Digitaal afstandsonderwijs kan daar een waardevol onderdeel van zijn. Om hierbij te ondersteunen en informeren zijn er brochures voor ouders en professionals over digitaal afstandsonderwijs voor kinderen die tijdelijk niet naar school kunnen. Meer weten? Bekijk de brochures op Rijksoverheid.nl.

Delen