Actueel

Ingrado pleit voor wettelijke regeling thuisonderwijs

Geplaatst in categorie:
Actueel

14 april 2025

Ingrado, de branchevereniging van leerplichtambtenaren, pleit voor aanpassing van de Leerplichtwet nu het OM geen zaken meer behandelt rond vrijstelling op grond van artikel 5 onder b (bedenking tegen richting). Ingrado stelt voor om deze vrijstellingsgrond af te schaffen en in plaats daarvan het recht op thuisonderwijs wettelijk te regelen, inclusief toezicht op de kwaliteit. Daarmee willen ze voorkomen dat leerlingen, waaronder ook thuiszittende leerlingen uit beeld verdwijnen. De vereniging wil dat het recht op onderwijs beter wordt geborgd, met meer aandacht voor preventie van verzuim en ondersteuning bij aanwezigheid. De VO-raad ondersteunt dit pleidooi: thuisonderwijs moet mogelijk zijn, maar bij voorkeur tijdelijk, met focus op terugkeer naar school. Ga naar vo-raad.nl.

Maatwerk voor thuiszittende leerlingen begint bij Doorstart aan de keukentafel

Geplaatst in categorie:
Inspiratie

08 april 2025

Doorstart, onderdeel van OPDC Groningen, biedt thuiszittende jongeren maatwerk met intensieve begeleiding. Het doel: leerlingen helpen om weer mee te doen met onderwijs. Wiskundedocent Jan Willem Brinkhorst en orthopedagoog Alina Schutter vertellen in dit interview hoe dit traject eruitziet en welke uitdagingen ze tegenkomen.

Nieuwe subsidie ondersteuning en preventie thuiszittende leerlingen

Geplaatst in categorie:
Nieuw

24 februari 2025

Samenwerkingsverbanden in het primair en voortgezet onderwijs kunnen tot 1 april 2025 subsidie aanvragen om het ondersteuningsaanbod voor thuiszittende leerlingen uit te breiden. De subsidie van het ministerie van OCW is bedoeld voor maatregelen die schooluitval voorkomen en de begeleiding van thuiszittende leerlingen versterken. Denk aan de inzet van gespecialiseerde medewerkers, extra begeleiding en samenwerking met andere partijen. Samenwerkingsverbanden moeten zich voor de aanvraag verenigen in een coalitie van minimaal vier geografisch aaneengesloten samenwerkingsverbanden. Meer weten of aanvragen? Ga naar dus-i.nl.

Thuiszitters Tellen 2024  

Geplaatst in categorie:
Onderzoek

12 december 2024

Het nieuwe onderzoek Thuiszitters Tellen 2024 van Balans, vereniging voor ouders, brengt de situatie van thuiszittende leerlingen in Nederland in beeld. Zo blijkt dat er vorig jaar bijna 40.000 leerlingen langer dan drie maanden thuis zaten. Daarnaast laat het onderzoek zien dat het huidige systeem zich vooral richt op aanwezigheidsplicht in plaats van passend onderwijs. Lees het rapport op balansdigitaal.nl.

16 coalities krijgen subsidie binnen het Actieprogramma Digitale School!

Geplaatst in categorie:
Nieuws

19 november 2024

De resultaten van de aanvraagronde voor de subsidieregeling Digitale School zijn bekend gemaakt. 16 coalities van 117 samenwerkingsverbanden, gaan de komende tijd aan de slag met afstandsonderwijs op maat voor thuiszittende leerlingen. Het doel? Een landelijk dekkend netwerk van scholen die gespecialiseerd zijn in digitaal afstandsonderwijs voor thuiszittende leerlingen! De volgende stap is het plan van aanpak dat de coalities uiterlijk 20 april inleveren. Meer weten? Bekijk de infographic en de resultatenpagina van de subsidieaanvraagronde bij DUS-I.

B!TS biedt thuiszittende leerlingen stapsgewijs toekomstperspectief

Geplaatst in categorie:
Inspiratie

07 oktober 2024

Bij B!TS in Rotterdam krijgen thuiszittende leerlingen met internaliserende problematiek de kans om via kleine stapjes weer terug te keren naar het onderwijs. Met fysiek en digitaal onderwijs op maat helpen ze leerlingen om hun angsten te overwinnen en vertrouwen terug te krijgen. Afdelingsleider Roos Sutthoff en zorgcoördinator Esther Kortus vertellen in dit interview hoe ze dit aanpakken.

Vaste mentoren begeleiden thuiszittende leerlingen weer naar school bij het Aurum College

Geplaatst in categorie:
Inspiratie

18 september 2024

Het Aurum College in Lelystad biedt thuiszittende havo- en vwo-leerlingen flexibel en maatwerkgericht onderwijs. Leerlingen van twee maatwerkklassen hebben een vaste mentor bij wie ze zowel op afstand als later op school de lessen volgen voor de continuïteit. Locatiedirecteur Niels Krol en mentor Marina Lamaker delen in dit interview hun inzichten en ervaringen over het onderwijssysteem.